چالش های نظام کیفری ایرن در حوزه جرایم زیست محیطی  

عنوان مقاله:

چالش های نظام کیفری ایرن در حوزه جرایم زیست محیطی

پدیدآورندگان:

غلامحسن کوشکی

 

 

برای دانلود این مقاله  اینجا کلیک نماید.

 

چشم اندازهای انسانی بحران زیست محیطی

عنوان مقاله:

 چشم اندازهای انسانی بحران زیست محیطی

پدیدآورندگان:

محمود جمعه پور

محل چاپ: جهاد آذر و دی 1375 شماره 192 و 193

 

برای دانلود این مقاله  اینجا کلیک نماید.

منشأ ۹۰ درصد ریزگردها خارج از ایران است/ ایران در بیابان زدایی در جهان دوم است

به نقل از سایت 

رسمی مجلس شورای اسلامی

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست:

منشأ ۹۰ درصد ریزگردها خارج از ایران است/ ایران در بیابان زدایی در جهان دوم است




رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه سازمانش دو طرح برای مقابله با ریزگردها تدوین کرده است گفت: یکی از طرح ها مربوط به مسائل داخلی و دیگری در خصوص مسائل منطقه ای است.

محمدجواد محمدزاده در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ مرداد) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۵ درصد خشکی زمین که ۱۷ درصد جمعیت دنیا در انجا سکونت دارند  با پدیده ریزگردها مواجه است گفت:مردم مناطقی مثل چین و مغولستان و حتی تایلند ونقاط مختلف دیگر از جمله ایالات متحده با پدیده ریزگردها مواجه هستند.

محمدی زاده افزود: در منطقه خاورمیانه به دلایل شرایط اکولوژیکی و تغییر کاربری ها عمق ریزگردها بیشتر بوده و مشکلات بیشتری پدید آمده است.

وی با تشکر از نمایندگان به دلیل طرح درد و دل های مردم مناطق مختلف کشور خطاب به نمایندگان گفت: استحضار داشته باشید که ۹۰ درصد مشکل ریزگردها منشأ آن به خارج از مرزها برمی گردد و در خارج از مرزها باید فقط یک اقدام انجام شود این در حالی است که ۱۰ درصد مشکل مربوط به داخل است و برای آن طرح و برنامه تدوین شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما در طول ۱۰ سال اخیر با خشکسالی مواجه بودیم .در ایران که متوسط بارندگی ۲۴۸ میلیمتر بوده همین امسال که سالی خوب به شمار می آید ۱۵ استان در حد متوسط بارندگی داشتند و ۱۶ استان با کمبودرو به روبودند و حتی بعضاً در استانی مثل ایلام ۴۰ درصد بارندگی و ۶۰ درصد بارندگی داشته ایم.

محمدی زاده عدم مدیریت صحیح منابع آب را از دیگر علل تشدید ریزگردها دانست و گفت: کشوری مثل ترکیه روی رودخانه های بالادست ۱۸۰ سد احداث کرده و آورد آب در دجله و فرات بسیار افت داشته است و در کشورهای سوریه، عراق و ایران مشکل جدی ایجاد شده است.

وی یادآور شد: البته در داخل کشور هم شبیه چنین مشکلی به وجود آمده است و در دریاچه ارومیه که ۱۹ رودخانه آب به دریاچه منتقل می کنند به علت مدیریت نامناسب منابع آبی این میزان کاهش یافته است.

محمدی زاده تصریح کرد: امروز یکی از ضرورت ها مدیریت مناسب سدها است و به همین دلیل بود که دولت تصمیم گرفت ۳ سد مطالعه شده منتهی به دریاچه ارومیه را از دستور کار خارج کند.

وی مسئله بعدی در تشدید ریزگردها را تالاب های موجود خواند و افزود: تالاب های در کشور و عراق نیازمند به حق آبه هستند برای مثال تالاب دریاچه ارومیه نیاز آبی ۱/۳ میلیارد مکعب دارد در حالی که با پیگیری های سازمان محیط زیست و اهتمام وزارت نیرو ۸/۱ میلیارد مکعب آب وارد دریاچه شده است که این نشان دهنده کسری ورودی های آب به این دریاچه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت ناصحیح مصارف آب را از دیگر دلایل تشدید ریزگردها برشمرد و گفت: این مسئله که در سراسر کشور عمومیت دارد نیاز به چاره اندیشی جدی از سوی دستگاه های مسئول دارد. هیچکس مخالف نیست که اصلاح مصارف کشاورزی و خانگی حل شود این مسئله مربوط به ۵۰ سال گذشته می شود.

وی با بیان اینکه دولت در این زمینه اقداماتی انجام داده است افزود: در سال گذشته فقط ۲۶۴ میلیارد تومان برای اصلاح روش های آبیاری در حوزه دریاچه ارومیه پول پرداخت کرده است اما اگر قرار است این مشکل حل شود باید اصلاح روش های آبیاری و افزایش بهره وری در دستور کار قرار بگیرد اگر تالاب های موجود در کشور همچون گاوخونی، شادگان و زاینده رود مشکل دارد نیاز به حل مشکل مصارف است.

محمدی زاده نکته ای دیگر برای مقابله با ریزگردها را طرح بیابان زدایی عنوان و تصریح کرد: برای داخل کشور ما طرحی تهیه شده است که به کمیسیون کشاورزی و ریاست مجلس تقدیم شده که وظایف ۱۴ دستگاه را برای مقابله با ریزگردها تبیین کرده است اگر منابع این دستگاه ها تأمین نشود نمی توانند اقدامی انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای حدود ۶ میلیون هکتار اراضی درون کشور باید چاره اندیشی شود تا کنون نیز اقداماتی انجام شده ولی همچنان ۶ میلیون هکتار از اراضی بدون تدبیر و طرح باقی مانده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ایران کارنامه درخشانی در مقابله با بیابان دارد گفت: ایران بعد از چین درخشان ترین کارنامه را در اختیار دارد و سومین کشوری بوده است که به کنوانسیون پیوسته . این در حالی است که عراق صد و پنجاهمین کشور پیوسته به کنوانسیون بیابان زدایی است. ایران که از پیش قراولان بیابان زدایی است در سال ۲۰۱۱ از مجامع بین المللی و سازمان ملل گواهینامه تشویقی دریافت کرده است ولی همچنان با وجود اقدام در ۳ میلیون هکتار از اراضی، ۶ میلیون هکتار بلاتکلیف مانده است.

محمدی زاده تأکید کرد: بار موضوعی که بر دوش سازمان محیط زیست است بسیار سنگین است به همین دلیل ۲ طرح یکی داخلی و دیگری منطقه ای تدوین شده که طرح دوم به عراق، سوریه، اردن و عربستان کمک می کند.

وی افزود: در این طرح آمده است که حدود ۵/۶ میلیون هکتار از کانون های بحرانی باید مدیریت شود و برای تحقق موضوع برنامه ضربتی آن ۵ ساله است ایران برای اجرایی شدن این طرح فقط با کشور عراق نیاز به منابع ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار دارد و در کشورهای دیگر هم رقمی اینچنینی نیاز است.

محمدی زاده ادامه داد: در طول ۱۰ سال گذشته ۵۲۹ طوفان شن و ماسه داشته ایم و این طوفان ها از ۶ کانون بحرانی همجوار مرز ایران ایجاد شده است این ریزگرد به راحتی به کشور ما وارد می شود و تمام اقداماتی که میسر بوده انجام شده است اما در عین حال اگر کشورهای مقابل عزم نداشته باشند نمی توان اقدامی انجام داد.

وی گفت: تجهیز امکانات انجام شده و گروه هایی برای مهار ریزگردها به کشورهای اطراف راهی شده اند علی رغم اینکه با نوری مالکی در آخرین سفری که به تهران داشت صحبت  وبا وزرای محیط زیست و کشاورزی عراق بحث شده است اما ناامنی در عراق به گونه ای است که ریزگردها در این کشور اولویت ندارند با وجود عقد قراردادها منابع تخصیص نمی دهند و برای نیروهای جمهوری اسلامی امنیت ایجاد نمی کنند.

محمدی زاده با درخواست از گروه دوستی ایران و عراق برای افزایش فشارها در خصوص عمل به عقد قراردادها تصریح کرد: برای کنترل دقیق ریزگردها نیاز به ورود عربستان، سوریه و اردن است که متأسفانه در شرایط کنونی این کشورها درگیر مسائل داخلی هستند و اولویت ها برای آنها مطرح نیست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان سخنان خود افزود: ما اقداماتی که می توانستیم در داخل کشور انجام دهیم انجام دادیم و از مجلس درخواست داریم دست ما را بگیرند و ما را حمایت کنند.

 

لاریجانی: منشأ ۷۰ درصد ریزگردها عراق بوده ،اقدامات شما معطوف به داخل است

پس از پایان سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ریشه مسئله گرد و غبار در عراق، عربستان و اردن است گفت: بادهایی که از سوی این کشورها می وزد موجب گرد و غبارها می شود ما در جریان مذاکرات شما با کشورهای منطقه هستیم اما حجم عظیمی از گرد و غبارها از سوی عراق وارد کشور می شود و حرکت مهمی برای جلوگیری از بروز گرد و غبارها صورت نگرفته است در آیین نامه تدوین شده هم بیشتر اقدامات معطوف به داخل است در حالی که ۷۰ درصد گرد و غبارها از کشور عراق وارد می شود.

لاریجانی تصریح کرد: انتظار داریم شما یک اقدام سازمان یافته و مستمری انجام داده و حتی اگر شده سرمایه گذاری های مشترک با عراق انجام شود چرا که این مسئله هزینه های بسیاری از نظر سلامت، کشاورزی و ابعاد مختلف ا قتصادی دارد و سرمایه گذاری های مشترک در این شرایط به نفع کشور است.

محمدی زاده در پاسخ به اظهارات لاریجانی گفت: ما دو طرح تهیه کردیم یکی مربوط به داخل است و دیگری مربوط به کشورهای منطقه بوده خوشبختانه به دلیل پیگیری هایی که انجام شد از حدود ۲ ماه قبل رئیس کارگروه مبارزه با ریزگرد شخص آقای نوری مالکی شد.

وی با بیان اینکه وزارت محیط زیست عراق هم در میدان حاضر است گفت: وزارت کشاورزی عراق به دلیل اینکه از احزاب مخالف است کارشکنی می کرد ولی نوری مالکی دستور همکاری صادر کرده است و در شرایط حاضر کار در حدود ۵۰۰ هکتار آغاز شده است ما امید داریم عراق با دستوراتی که نوری مالکی صادر می کند آینده مناسبی در همکاری ها داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: ما پیشنهاد می کنیم خطوط انتقالی به این سمت هدایت شود در عین حال امید واریم در خدمت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و فراکسیون حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار لایحه ای جامع در این خصوص به زودی تبیین و با تقدیم آن به مجلس به نتیجه برسیم.

کتابچه قضایی حقوق محیط زیست

با عرض سلام

آشنایی با کتاب :

« کتابچه قضایی حقوق محیط زیست »

نویسنده:

« دیناشلتون و پرفسور الکساندر کیس »

مترجم: دکتر محسن عبدالهی

 


از جمله کتب مختصر، جامع و مفیدی که در سالیان اخیر در حوزه حقوق محیط زیست به زبان فارسی ترجمه گردیده است، کتابچه قضایی حقوق محیط زیست اثر دو تن از پیشکسوتان حقوق محیط زیست یعنی دیناشلتون و پرفسور الکساندر کیس استکتاب مزبور با ترجمه ارزشمند محقق گرانقدر دکتر محسن عبداللهی استادیار حقوق عمومی و بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی سال گذشته روانه بازار نشر گردید. این اثر به سفارش معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه و توسط انتشارات خرسندی به زیور طبع آراسته شده است.

همسوئی حقوق معاهدات و حقوق مسئولیت بین المللی درپرتو رای 25 سپتامبر 1997 دیوان دادگستری بین المللی ر

با عرض سلام

عنوان مقاله :

« همسوئی حقوق معاهدات و حقوق مسئولیت بین المللی درپرتو رای 25 سپتامبر 1997 دیوان دادگستری بین المللی راجع به طرح گابچیكوو ـ ناگیماروس (مجارستان ـ اسلواكی»

نویسنده: فيليپ  وكل ترجمه: دكتر سید علی هنجنی

 قضیه گابیچکووو ـ ناگی ماروس به خصوص از جهت دستاوردی که برای حقوق بین الملل محیط زیست داشت قابل توجه است. این قضیه امکان داد تا آثار و نتایج تکامل قواعد مربوط به حفاظت محیط زیست بشری بر حقوق رودخانهای مورد سنجش قرار گیرد. کشورهای ذینفع دیگر نمیتوانند همکاری خود را به تقسیم منابع رودخانه ها محدود کنند؛ مثلا دانوب اصولا برای کشتیرانی و تولید برق مورد استفاده قرار گرفته است و کشورهای مربوطه باید با همدیگر این ثروت طبیعی را با توجه به الزامات زیست محیطی اداره کنند.


برای مشاهده متن کامل این تحقیق بر روی ادامه مطلب کلیک نماید.

ادامه نوشته

سر فصل دروس حقوق محیط زیست دانشگاه بهشتی


مسلما بسیاری از علاقه مندان این رشته دوست دارن در مورد دروسی که در این گرایش گذرانده میشود اطلاعاتی  کسب کنند ما در اینجا معرفی از این رشته به صورت خلاصه و سر فصل دروس آن را برای دانلود فرآهم کرده ایم .


دانلود

دانلود مجموعه سوالات کنکور سراسری گرایش حقوق محیط زیست همراه با کلید


دانلود مجموعه سوالات کنکور سراسری گرایش حقوق محیط زیست همراه با کلید ( توجه داشته باشید که در این مجموعه آزمون تنها سوالات دروس زبان، حقوق بین الملل عمومی، حقوق جزای اختصاصی و حقوق اداری برای گرایش حقوق محیط زیست دارای ضریب می باشند)


مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال91

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال90

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال89

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال88

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال87

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال86 ش1

مجموعه‌ حقوق‌ و کليد سوالات سال86 ش2

جايگاه محيط زيست در قوانين برنامه ای پس از انقلاب در ايران

چکیده

امروزه جهان به نحو فزاینده ای با دو رویكرد مهم برنامه ریزی و محیط زیست در راستای تحقق توسعه پایدار روبروست، كه در برآیند حاصل از آنها، شاهد شكل گیری ترمی جدید به نام حقوق محیط زیست هستیم كه، قوانین برنامه ای بخشی از آن است. توسعه كشورها، براساس تدوین راهبردها، سیاست ها و برنامه هایی (بلند مدت، میان مدت، كوتاه مدت) صورت می پذیرد كه با تكیه بر آرمانها، توانایی ها، امكانات و شرایط محیطی حاكم بر كشورها تدوین شده است. با بررسی قوانین برنامه های عمرانی ( شش برنامه ) قبل از انقلاب اسلامی و برنامه های توسعه ای (چهار برنامه ) پس از انقلاب اسلامی، آنچه محرز می باشد، جایگاه سیر صعودی و توسعه حقوق محیط زیست در روند تدوین و تصویب قوانین برنامه ای است.

چنانچه در بررسی این قوانین در بستر زمانی پس از انقلاب، صرفنظر از مباحث ماهوی و تحلیل محتوای مواد، شاهدیم جایگاه محیط زیست به گواهی ارقام از یك تبصره ( تبصره ١٣ ) در قانون برنامه اول توسعه از مجموع ٥٢ تبصره، در برنامه چهارم توسعه به یكی از محورهای شش گانه به نام حفاظت محیط زیست، آمایش سرزمین و توازن منطقه ای تغییر یافته است و در مجموع ١٥ ماده از ١٦١ ماده قانون برنامه چهارم به محیط زیست اختصاص یافته و در كنار آن نیز در ١٤ ماده دیگر ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و لحاظ شده است. گرچه در این برنامه نیز تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه نسبتاً طولانی در پیش است. روند طی شده بیانگر حركت در مسیری نسبتاً موفق در زمینه لحاظ نمودن ملاحظات زیست محیطی با برنامه های توسعه ای جهت دستیابی به توسعه پایدار است، كه، موفقیت قطعی این برنامه ها، منوط به اجرای كامل آن خواهد بود.باید اذعان نمود كه تحقق تمامی اهداف زیست محیطی مندرج در برنامه های توسعه ای، خصوصاً در برنامه چهارم توسعه به عنوان آخرین برنامه با دیدگاه زیست محیطی، متضمن تقویت زیرساختهای بنیادی، هماهنگی بین امور زیست محیطی، عزم و اراده ملی و فراهم نمودن بستر مناسب جهت مشاركت عمومی به ویژه سازمان های غیردولتی است، كه تجلی آنرا باید در برنامه پنجم توسعه دید. ضمن آنكه، برای ترسیم دیدگاه كلان و چشم انداز آینده باید در صدد ترسیم برنامه بلند مدت توسعه پایدار در كشور بود.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎ و ﭼﺸﻢاﻧﺪاز ﻫﻤﮑﺎري ﻫﺎي ﻣﻨﻄﻘﻪ اي در ﻣﻬﺎر رﯾﺰﮔﺮدﻫا

چکیده

بحران ریزگردها مرزهاي جدیدي از ارتباطات و همکاري را در منطقه رقم زده است. باتوجه به منشأ اصلی ریزگردها که عمدتاً معطوف به فرسایش بادي شدید و گسترش پدیده بیابان زایی در کشورهاي عراق و عربستان می باشد، آسیب ناشی از آن لطمات بهداشتی، اقتصادي و توسعه اي را براي کشورهاي درگیر به دنبال داشته است، از این رو بحران ریزگردها را می توان به مثابه تهدیدي بالقوه براي امنیت زیست محیطی و ملی در منطقه تلقی نمود. بروز نابسامانی هاي اقتصادي و اشغال عراق از دهه 90 میلادي و بروز کشمکش ها و مخاصمات سیاسی بر جاي مانده از گذشته و نیز وجود اختلافات هیدروپلتیک میان کشورهاي منطقه ازجمله این تنش ها به شمار می رود. در تحلیل نقش منطقه اي هر یک از بازیگران در زمینه ریزگردها، سه مقوله قدرت ، دانش و منافع به یکدیگر گره خورده است. ایران، عراق، عربستان، یمن، اردن، ترکیه، سوریه، کویت و کشورهاي شمال آفریقا با حساسیت ها و آسیب پذیري متفاوتی موضوع ریزگرد را دنبال می نمایند. هر چند طی سال هاي اخیر بحران ریزگردها محور مذاکرات و رفت وآمد هیأت هاي کارشناسی قرار گرفته است؛ ولی باید اذعان نمود این موضوع جزو اولویت کاري دولت هاي مزبور قرار ندارد. از همین منظر پژوهش حاضر با روش تحلیلی  توصیفی خاطرنشان می سازد دیپلماسی جمهوري اسلامی ایران در این بخش نیازمند تحرك تازه و فراگیر به منظور ترغیب کشورهاي منطقه به همکاري چندجانبه در راستاي مقابله عملی با بحران ریزگردها با استفاده از گفتمان اقناعی می باشد که در این میان بهره گیري مطلوب از نهادها، مفاد حقوق بین الملل محیط زیست در قالب کنوانسیون ها و پروتکل هاي بین المللی همراه با تداوم مذاکرات ضروري خواهد بود.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

بررسی ابعاد حقوق محیط زیست با تاکید بر جنبه های پیشگیری از آلودگی محیط زیست

نویسنده: سید روح الله قاسم زاده

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

حقوق افراد در مقابل آلودگی محیط زیست

نویسنده: محمود رایزن

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

تدابیر بین المللی حفاظت از محیط زیست در قبال آلودگی اتمی

نویسنده: منصوره حسینی

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

ملاحظات اخلاقی و حقوقی در کاربرد محصولات تراریخته با نگاهی به قانون ملی ایمنی زیستی

چکیده

 زمینه: از زمان پیدایش محصولات تراریخته، با وجود منافعی که برای کاربرد آنها تعریف شده است، همواره پرسشهایی جدی نیز در زمینه پیامدهای مصرف آنها برای سلامت اکوسیستم ها و انسان وجود داشته است. بر همین اساس، تولید، کاربرد و تجارت محصولات تراریخته دارای ابعاد گوناگون، پیچیده و گاه متناقضی است که همین امر موجب تدوین قوانین داخلی و معاهدات بین المللی مختلفی طی دو دهه گذشته در سطح جهان شده است.وش کار: روش کار: هدف از این پژوهش، بررسی ملاحظات اخلاقی و حقوقی در قوانین ایمنی زیستی در جهان، به ویژه قانون ملی ایمنی زیستی در ایران است. به همین منظور، با استفاده از داده های موجود، موارد فوق الذکر در قوانین کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفت.نتیجه گیری: در بسیاری از کشورهای جهان، نظیر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و مالزی، دستورالعمل هایی برای کاربرد و تجارت این محصولات تدوین شده و اعمال می شود.ابهامات فراوانی در مورد جنبه های اخلاقی کاربرد محصولات تراریخته از سوی برخی دانشمندان مطرح شده است که مهمترین آنها جواز تغییر ماهیت یک موجود زنده توسط انسان است. برای داوری در مورد اخلاقی بودن دست ورزی ژنها باید به تعدادی پرسش پاسخ داد. با وجودی که ایران هنوز به شکل رسمی جزء تولیدکنندگان این محصولات به شمار نمی رود، اما انتظار می رود طی چند سال آینده به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن ملحق شود. با این حال، قانون ایمنی زیستی مصوب سال 1388 در ایران دارای نواقص حقوقی در زمینه ایجاد نظام حقوقی مدون و حاکم بر این محصولات است. قسمت عمده این ایرادات مربوط به مهمترین بحث یعنی لزوم قوانین مربوط به محصولات تراریخته و مسوولیت اشخاص خاطی است. عمده ترین ایراد قانون ایمنی زیستی ایران در مقایسه با قوانین بین المللی، بحث مسوولیت محض و شیوه جبران خسارات زیان دیده است که در قانون ایمنی زیستی ایران، گرایش به شیوه های مرسوم اثبات تقصیر در نظام مسوولیت مدنی دارد؛ در حالی که لزوم حمایت از زیان دیده در مقابل تولیدکنندگان و متصدیان که اغلب قدرت بیشتری در اختیار دارند و قادر به بیمه مسوولیت خود نیز می باشند، مبتنی ساختن خسارات بر مسوولیت محض را ضروری می نماید.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

حاکمیت درمنابع طبیعی

برای دیدن متن اصلی این مقاله به ادامه مطلب رجوع کنید 

ادامه نوشته

مسئولیت ناشی از خسارت های زیست محیطی

چکیده

حق استفاده از محیط زیست سالم، یکی از حقوق بنیادین افراد محسوب می شود و نگهداری از آن تکلیف عمومی است. با وجود این، حقوق مسئولیت مدنی نیز نسبت به ادای چنین تکلیفی بیگانه نیست. قواعد سنتی مسئولیت مدنی در پاسخگویی به خسارت های زیست محیطی کارآمد نیست. به همین مناسبت، پارلمان و شورای اروپا در سال 2004 دستورالعملی درباره مسئولیت ناشی از تجاوز به محیط زیست، تصویب کرد که دولت ها ملزم هستند قواعد آمرانه آن را به قانون ملی خود وارد کنند. هدف اصلی در طراحی دستورالعمل، پیشگیری و جبران خسارت¬های زیست محیطی با رعایت «اصل آلوده کننده باید بپردازد»، است.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

اصول اخلاق زیستی

نویسنده: مصطفی السان

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

حق برخورداری از محیط زیست سالم به عنوان حق بشریت

چکیده

حمایت قانونی از حقوق بشر به گونه ای فزاینده ابزاری در جهت نیل به حفاظت محیط زیست است حقوقی مثل حق حیات حق مشارکت سیاسی آزادی فردی برابری و جبران خسارات قانونی همگی ابزارهای قانونی است که به گونه ای حفاظت محیط زیست را تضمین می کنند حقوق اقتصادی اجتماعی شامل حق برخوداری از بهداشت شرایط مناسب زندگی و حق برخوداری از محیط کار مناسب می توانند در توسعه حق محیط زیست در سطح داخلی و بین الملی موثر باشند در سطح جهانی طی سه دهه گذشته از کنفرانس 1972 استکهلم اولین اصل اعلامیه کنفرانس مزبور مورد ارزیابی قرار گرفته است در حالی که تنظیم این اصل شامل اعلام حقی بر محیط زیست که هم متربط با حقوق بشر و هم حفاظت محیط زیست است به عنوان هدفی اساسی و ابزاری جهت نیل به شرایط مناسب زندگی در محیطی که به بشر اجازه زندگی با وقار و سعادتمند را می دهد ولی هیچ معاهده حقوق بشری در سطح جهانی حق بر محیط زیست را به عنوان یک اصل مسلم بیان نکرده است در مقابل اسناد غیر الزام آوری وجود دارند به حفظ محیط زیست به عنوان حق به محیط زیست با کیفیت ویژه می پردازند.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

بررسی تحولات مسئولیت بین المللی ناشی از خسارات زیست محیطی

نویسنده: لیلا رییسی.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

اجرای عدالت درباره محیط زیست بین المللی؛ حقوق و راه حلها

چکیده

از هنگام انعقاد اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 مواردی که به عنوان نقض حقوق اساسی بشر به رسمیت شناخته شده، توسعه چشم گیری پیدا کرده است. سه گروه سنتی جرایم علیه حقوق بشر در حقوق بین الملل عرفی ـ کشتار جمعی، جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت ـ در روند توسعه خود بعضی دیگر از جرایم نظیر شکنجه، تجاوز جنسی گروهی و بیگاری کودکان را نیز دربرگرفته است.همچنین رابطه غیرقابل انکار حقوق محیط زیست با حقوق اساسی بشر بیش از گذشته مورد پذیرش واقع شده است. هرچند اعلامیه جهانی حقوق بشر صراحتاً به حقوق محیط زیست اشاره نمی کند معذلک امروزه حقوق محیط زیست که با حق حیات به عنوان مهم ترین قاعده آمره که در فقد آن اعمال هر حق دیگری غیرممکن است، درهم آمیخته و به تدریج به رسمیت شناخته شده است. علاوه بر این، آلودگی و تخریب طبیعت و اکوسیستم های زمین که نه تنها حق زندگی بسیاری از نوع بشر بلکه زندگی سایر انواع موجودات را تهدید می کند، به راحتی قابل انکار نیست. روند رو به افزایش نابودی جنگلهای استوایی، بیابانی شدن سریع قسمتهای بزرگی از قاره افریقا و آسیا، کاهش لایه اوزون، آلودگی آبهای زیرزمینی و دیگر منابع محیط زیستی به کرات و به طور مستند گزارش شده است. حتی با این که جامعه جهانی هرچند با تاخیر، تدابیری برای ممنوعیت استفاده از گاز سی.اف.سی. و نقل و انتقال و فروش مواد شیمیایی خطرناک اتخاذ نموده است، لکن هنوز نحوه جبران خسارات عظیم وارده بر محیط زیست روشن نیست. برای نمونه در لایه بسیار حساس اوزون که زمین را در برابر اشعه های ماورای بنفش محافظت می کند، شکافی ایجاد شده که ترمیم آن از عهده بشر خارج است. به همین نحو در حالی که استفاده از ماده سمی د.د.ت. در ایالات متحده از دهه 1970 ممنوع گردیده، مقادیر زیادی از این ماده هنوز در چرخه غذایی وجود دارد و صادرات مداوم آن به کشورهای کمتر توسعه یافته موجب تقویت مواد شیمیایی کشنده در چرخه غذایی شده است. این امر بویژه وقتی مصداق می یابد که میوه ها و دیگر محصولات گیاهی که در معرض د.د.ت. و سایر مواد شیمیایی به وسیله شرکتهای امریکایی در خارج قرار گرفته، بعدا وارد ایالات متحده شده و در نتیجه یک «چرخه سمی» را ایجاد می کند.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

تأسیس دادگاه بین المللی محیط زیست و مشکلات آن

چکیده

شکل گیری و گسترش بحران های جهانی زیست محیطی موجب شده تا توجه هر چه بیشتری به حفاظت از محیط زیست جهانی معطوف شود. یکی از مهم ترین اقداماتی که باید در این خصوص انجام شود، ایجاد مرجعی است که بتواند در سطح بین المللی به عنوان ابزاری قدرتمند در راه حفظ و حراست از محیط زیست فعالیت و به اختلافات ناشی از آن رسیدگی کند و ضمانت اجرای موثر برای رعایت قوانین زیست محیطی باشد. با توجه به محدودیت هایی چون فقدان تخصص لازم و روند طولانی رسیدگی، دادگاه ها و مراجع بین المللی، منطقه ای و فراملّی و حتی دادگاه های ملی موجود نمی توانند به طور مؤثر و کارآمد در زمینه محیط زیست عمل نمایند. از سوی دیگر از آنجا که حق برخورداری از محیط زیست سالم و پاک از بنیادی ترین حقوق بشری است و جایگاهی عظیم در زندگی انسان و تمدن آن دارد، قوانین بین المللی برای حفظ این عنصر حیاتی پاسخگو نیست. در نتیجه، جامعه جهانی نیازمند ایجاد مرجعی مستقل است تا با تفاسیر قضایی خود هم در تدوین و ایجاد حقوق مربوط به محیط زیست و هم در رسیدگی و حل و فصل اختلافات زیست محیطی فعالیت نماید. البته رفع مشکلات موجود در این مسیر نیاز به همکاری بین المللی دارد.

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

توسل به سلاح هسته ای و حمایت از محیط زیست

نویسنده: جمشید ممتاز

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

مشکلات حقوقی بین المللی آلودگی محیط دریا ناشی از حمل و نقل نفت

برای دانلود این مقاله بر روی لینک دانلود کلیک نمایید

دانلود

بررسی مسائل زیست محیطی دریای خز

چکیده

در این رساله، مسائل زیست محیطی، منابع طبیعی، مسائل امنیتی ، نظامی و اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

حق برخورداری از محیط زیست سالم در حقوق بین‌الملل

چکیده

طرح موضوع حق برخوردای از محیط زیست سالم واجد فواید نظری و عملی عدیده‌ای می‌باشد که به خوبی در روابط موجود میان محیط زیست و استقرار و تداوم حیات بشری بازنمایی می‌کند در این مختصر بر آن هستیم به نحوه نگرش جامعه بین‌المللی به محیط زیست و اقدامات انجام شده توسط کشورها و سازمانهای بین‌المللی در این عرصه بپردازیم و روابط بین حق بر محیط زیست و سایر ارزشهای انسانی و چگونگی حمایت از محیط زیست در مخاصمات مسلحانه را مورد بررسی قرار دهیم چه اینکه فرضیه یا به تعبیری دیگر طرح مساله در این تحقیق، بیان ماهیت و مقام و منزلت قواعد و هنجارهای زیست محیطی در جامعه بین‌المللی خواهد بود همچنین همانطور که می‌دانیم هر تحقیق عملی ابتدا با یک پیش فرض آغاز شده سپس آن فرضیه مورد آزمون قرار میگیرد و در خاتمه نتیجه‌ای بدنبال آن حاصل می‌آید این روند منطقی مساله در هر تحقیق علمی نیاز است ، چرا که اگر محقق بدان پشت کند نه تنها از سوی منتقدین نکته‌سنج بر او خرده گرفته می‌شود بلکه در رسیدن به هدف خویش ناکام خواهد ماند پس ، در این سیر طی دو قسمت که در قسمت اول به ویژگی‌های حق بر محیط زیست و در قسمت دوم به شناسایی و ضمانت اجرای حق بر محیط زیست خواهیم پرداخت

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

بررسی جایگاه اصل اقدامات احتیاطی در حقوق بین الملل محیط زیست با نگرشی بر حقوق ایران

چکیده

در سالهای اخیر اصل جدیدی برای هدایت فعالیتهای بشر و جلوگیری از صدمه به محیط زیست و سلامت انسان در حقوق بین الملل محیط زیست پدیدار گشته که از آن به اصل اقدامات احتیاطی یاد می شود. به ویژه با پذیرش اعلامیه ریو در 1992 ، در کنفرانس ملل متحد راجع به محیط زیست و توسعه ، این اصل جایگاه مهم تری را بدست آورد. این پایان نامه نتیجه می گیرد که به منظور دستیابی به توسعه پایدار سیاستهای توسعه و حفاظت از محیط زیست باید براساس اصل اقدامات احتیاطی باشد و ارزیابی های زیست محیطی باید پیش بینی کننده ، و جلوگیری کننده با توجه به علل تخریب زیست محیطی باشد . دراصل پنجاهم قانون اساسی ایران و دیگر قوانین عادی نیز به این اصل با ذکر عباراتی چون ممنوع بودن برخی اعمال و فعالیتها اشاره شده که نشان از ضرورت بکارگیری اصل اقدامات احتیاطی در برنامه های توسعه و نیز حفاظت از محیط زیست در ایران می باشد.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

حفاظت از محیط زیست در مخاصمات مسلحانه بین المللی

چکیده

تکنیک‌های جنگ مدرن ممکن است تاثیرات چندی بر محیط زیست داشته باشند، دو طریق مختلف چنین اثراتی عبارتند از: اول - اثرات جانبی که استفاده از سلاح‌های مدرن اعم از متعارف یا غیر متعارف ممکن است بر محیط زیست داشته باشد دوم - پدیده‌های طبیعی ممکن است به عمد برای اهداف خصمانه بکار گرفته شود 2 - بطور کلی دو دسته از قوانین و مقررات برای حفاظت از محیط زیست کاربرد دارند یکی قوانین بین‌المللی حفاظت از محیط زیست که چه در صلح و چه در جنگ برای حفظ محیط زیست بکار میروند و گروه دوم قوانین مخاصمات مسلحانه که جنبهء زیست محیطی دارند و کاربردشان در زمان جنگ است 3 - صریح‌ترین مواد حقوق مخاصمات مسلحانه که آثار زیست محیطی دارند عبارتند از بند 3 مادهء 35 پروتکل شمارهء 1 ضمیمهء کنوانسیونهای ژنو که کاربرد متدها و وسایل جنگی که هدف از آنها خسارت گسترده، پایدار و شدید در محیط زیست طبیعی است یا احتمال دارد چنین خساراتی را وارد نماید را ممنوع میسازد و همچنین بند 1 ماده 55 این پروتکل 4 - آنچه مسلم است قواعد لاهه و ژنو حالت عرف بین المللی پیدا کرده و نقض آنها حتی برای کشورهائی که به این کنوانسیونها ملحق نشده‌اند نیز مسؤلیت آور و اجرای آن الزام آور است 5 - باید توجه نمود که قواعد و مقررات حفاظت محیط زیست و جنبه‌های زیست محیطی قواعد مخاصمات مسلحانه در هنگام جنگ به حالت تعلیق یا خاتمه در نیامده و بقوت خود باقی میمانند اصلح است در زمان جنگ سازمانی نظیر صلیب سرخ جهانی برای حفاظت محیط زیست تاسیس شود 6 - با توجه به حوادث جنگ‌های ایران و عراق و خلیج فارس اصلح است به لیست تاسیسات و ساختمانهای حاوی مواد خطرناک (ماده 56 پروتکل شماره 1) تاسیسات نفتی نیز اضافه شود، که قبلا” این پیشنهاد مطرح شده بود ولی با آن مخالفت شد و جنگ عراق علیه ایران و کویت لزوم آن را بیش از پیش نشان میدهد 7 - حقوق جنگ و حقوق حفاظت محیط زیست موجود فی النفسه قادر به منع دول متخاصم از تخریب محیط زیست در مخاصمات مسلحانه می‌باشند بشرط آنکه جامعه بین‌المللی روی سه مسالهء تمرکز داشته باشد اول - تلاش برای رسیدن کنوانسیونهای موجود به مرحله لازم الاجرائی و افزایش تعداد دول تصویب کننده آنها دوم- بهبود نحوهء رعایت و اعمال قواعد بین‌المللی موجود سوم - نیاز به افزایش نظارت بر کارآئی قواعد موجود بمنظور روشن کردن نواقص و آنگاه در صورت لزوم و نیاز مبرم اقدام به وضع مقررات جدید در سطح بین‌المللی 8 - کشورهائی که به نقض مقررات در این زمینه اقدام می‌نمایند بایستی بدن هیچگونه اغماضی با توجه به مقررات کیفری بین الملی موجود و در حال تکوین مجازات شوند و این مجازات بایستی شامل حال شخصیتهای حقیقی و حقوقی مقصر گردد 9 - و سرانجام بجای نگرانی شدید بری محیط زیست بایستی مخاصمات مسلحانه را بهر طریق مممکن محدود نمود چرا که این نگرانی‌های شدید می‌تواند منشائی برای تحریک عمدهء بین‌المللی شود که امکان دارد خود به مخاصمات مسلحانهء آتی منتهی گردد البته دولتها باید بدانند که در هر حال تاکید بر نیروی نظامی بیهوده و بی حاصل است و جنگ در هر صورت و حالتی و از هر دیدگاهی پدیده‌ای ناشی از بیماری یک جامعه است در هر حال در صورت گریزناپذیری بایستی انتخاب سلاح‌ها، متدها و اهدف نظامی بر مبنای ملاحظات اکولوژیکی صورت گیرد

فعلا دانلود این پایان نامه امکان پذیر نمی باشد

بررسی آثار حقوقی پذیرش کنوانسیون تغییرات آب و هوا توسط جمهوری اسلامی ایران

چکیده

در این مجموعه سعی شده است تا حتی المقدور قوانین ، آیین نامه ها و معاهدات مرتبط با کنوانسیون تغییرات آب و هوا بنحوی گردآوری شوند تا برای مدیران و متخصصان ذیربط روش اجرایی و نحوه تصمیم گیری مشخصی جهت عضویت در پروتکل های جدید فراهم آید و این گروه بتوانند قبل از پیوستن به کنوانسیونهای بین المللی و منطقه ای یا امضا پروتکل های تعهدآور ، لااقل براساس اطلاعات پایه نسبت به گردآوری اطلاعات تکمیلی در رابطه با موضوع بپردازند و با پیش بینی اثرات مثبت و منفی ، پیوستن به کنوانسیون یا پروتکل بطور کارشناسانه از جنبه های حقوق بین الملل و فنی ، بررسی و مشخص گردد، چرا که در غیراینصورت ممکن است کشور را درگیر عوارض ناخواسته و تحمیلی از قبیل مالیات کربن نماید و یا در مواردی بدلیل عدم کارشناسی مناسب پروتکلی امضا شده و متعاقب آن تغییراتی در صنایع انجام گردیده و بعدا روشن شده است ، نوع تغییر صحیح نبوده و لذا تغییر مجددی را می طلبد.

برای دانلود این پایان نامه اینجا را کلیک کنید

تدابیر بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در قبال آلودگی اتمی

چکیده

 این رساله که تحت عنوان تدابیر بین‌المللی حفاظت از محیطزیست در قبال آلودگی اتمی تنظیم شده است ، متشکل از سه بخش می‌باشد، دربخش نخست در سه فصل به تعریف آلودگی اتمی، انواع و اثرات این نوع از آلودگی پرداخته می‌شود، و در پایان هر فصل اقدامات بین‌المللی در خصوص آن نوع از آلودگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش دوم مسئولیت دولتها، الزامات بین‌المللی، جبران خسارت و اطلاع‌رسانی و امداد در حوادث اتمی در سه فصل بحث می‌شود، و اسناد بین‌المللی که در این مورد موجود است مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش پایانی بر قوانین و نظامهای هسته‌ای چند کشور نگاهی می‌اندازیم، قوانین هسته‌ای کشور خودمان را نیز مرور می‌نمائیم. با توجه به اینکه حق انسانها به داشتن یک محیط ریست سالم، یک حق بنیادی غیر قابل انکار است ، و لازم است از طریق قراردادهای بین‌المللی چند جانبه و قوانین داخلی کشورها بصورت یک حق قانونی مورد حمایت قرار گیرد. و پاره‌ای از اسناد بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر ئر مواد 1، 2، 3 و 25 و منشور بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بند دو از ماده دوازدهم خود نیز به حق انسان به داشتن سلامتی و محیط زیست سالم اشاره و تاکید دارند، در این رساله برآنیم تا با بررسی مباحث پیش گفته خلاهای موجود در تضمین سلامت و حفاظت محیط زیست مشترک جهانی در قبال آلودگی اتمی را با توجه به اسناد و قراردادهای بین‌المللی نشان دهیم. در این نوشتار از شیوه تحقیق، بررسی، توصیف و مقایسه مفاد اسناد، قراردادها، اصول و قواعد بین‌المللی استفاده شده است . در بخش پایانی نیز به مقایسه قوانین داخلی هسته‌ای چند کشور پرداخته شده است ، بی‌گمان آشنایی با قوانین کشورهای دیگر می‌تواند در زمان دستیابی به انرژی هسته‌ای راهنما و راهگشایی جهت تنظیم و تدوین جامع قوانین هسته‌ای داخلی باشد برای دانلود این پایان نامه اینجا را کلیک کنید

توهم بزنین

سایتی ا‌ست که شما بعد از وارد شدن به آن و دیدن ۳۰ الی ۴۰ ثانیه از تصاویری که برای شما پخش می کند وضعیتی شبیه به توهم به شما می بخشد! شما چیزهایی می بینید که بقیه در حالت عادی نمی بینند ، تعجب نکنید مراحل کار بسیار ساده است.برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

http://www.neave.com